Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zaražená jako prd

Moment překvapení je bežný jev. V podstatě jde jen o potvrzení klasického “vím, že nic nevím” s dovětkem “opravdu je to tak?” Někdy mě to překvapení zarazí i na několik dní. 

Moje první zaražení se týká vztahu mezi ekologií a ekonomií.

Papírové vizitky ještě nevzal digitální čas, ačkoli chytré telefony umí ovládat děti, důchodci i moje teta, která se digitalizovala čistě pro zábavu, neb povoláním je kosmetička podlahových krytin a klávesy tak v práci maximálně zbavuje prachu a emaily vysypává do koše pouze vytištěné. Nechtěla jsem vizitky, protože jsem je považovala za zbytečné plýtvání přírodními zdroji a jistou formu zadostiučinění, že díky nim někam patřím, jsem si užila už před lety. Praxe mě však donutila vzít je na milost, třebaže bych se radši z nouze naučila hrát na housle. S ohledem na ekologii jsem chtěla na jejich výrobu použít recyklovaný papír, který ovšem ekonomicky vyšel v nabídce nejhůř. Dokonce mi v tiskárně nabídli, že se vzhled recyklovaného papíru dá natisknout a stále to vyjde levněji. Hrubý recyklovaný papír umí potisknout jen sofistikovaný stroj, a tak jsem souhlasila, že vizitka za deset korun kus není k prezentaci mých aktivit nutná a rozhodla se ekonomicky. Do doby, než jsem je nechala vytisknout, kreslila jsem si vizitky ručně na šmíráky. Výsledný efekt byl pro účely podnikání nevhodný. 

Druhé se drží mezi IP a IQ.

Určitě jste si vědomí toho, že vaše IP adresa je záznamem vašich digitálních aktivit. Pokud jste navíc propadli aplikacím jako foursquare, yelp a klidně i facebook, tak se váš den dá poskládat od rána do večera bez toho, aby vás skládající vůbec osobně znal. Dříve na to STB měla lidi, teď se udáváme sami. Paradoxní, jak se dění mění. Když otevřu internetový prohlížeč, vyskočí na mě výhradně nabídky spojené s jógou, cyklistikou, designem a běháním. Přesně to jsou totiž okruhy zájmů mých internetových brouzdání. Je to milé, leč vlezlé, že se o mě někdo bez těla takhle zajímá a hraničí to se zasahováním do mé intimity. Nelíbí se mi to a navíc nechápu, proč se mě ten bezduchý systém, jemuž na mě tolik záleží, nesnaží rozvíjet a informovat i o věcech mimo můj akční rádius. Je přece evidentní, že když člověka něco zajímá, vyhledá si informace sám a půjde klidně přes devatero hor, aby se k nim dostal. Není třeba mu je nosit na zlatém podnosu pod nos.  Jestliže IQ predikuje naší vrozenou inteligenci, pak IP diktuje její omezení.

Autor: Tatiana Vomáčková | čtvrtek 24.4.2014 16:30 | karma článku: 11,48 | přečteno: 1209x
  • Další články autora

Tatiana Vomáčková

Báječná stará ženská

Jsou lidé, kteří by si zasloužili medajli za filantropii. Jedna taková adeptka pracuje v podolském plaveckém stadionu, kde vydává zámky na skříňky.

20.9.2016 v 22:46 | Karma: 22,31 | Přečteno: 631x | Diskuse| Osobní

Tatiana Vomáčková

Chci žít s divným klukem

Když doplavu, sednu si na kraj bazénu a pozoruju plavce. Muže, kteří své svalnaté (vkusně potetované) paže rytmicky vynořují nad hladinu. Je to děsně sexy.

17.9.2016 v 10:00 | Karma: 16,09 | Přečteno: 822x | Diskuse| Osobní

Tatiana Vomáčková

Ťukám na nebeskou bránu

Sedím na ještě vyhřátém písku, ačkoli slunce už zmizelo za obzorem. Přede mnou v moři se nehoupe odraz měsíce, protože ho nejspíš někdo ukrad, ale nebe je obsypané hvězdami.

16.9.2016 v 12:47 | Karma: 14,66 | Přečteno: 301x | Diskuse| Osobní

Tatiana Vomáčková

Miss Beznaděje

Když jsem si před spaním smývala z tváře dnešní den, napadlo mě, jestli kromě Mysu Dobré naděje, leží někde v bažině i Mys Beznaděje?

7.9.2016 v 8:25 | Karma: 10,84 | Přečteno: 272x | Diskuse| Osobní

Tatiana Vomáčková

Jak udělat mír

Až budu velká, chtěla bych být šťastná. Jsem možná v polovině svého života, dle tělesných dispozic dospělá, mentálně relativně vyspělá a občasně nesmělá. Drzá jako opice, pokorná jak světice.

6.9.2016 v 17:52 | Karma: 11,42 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Tatiana Vomáčková

Hrdinové všedního dne

Zateklo mi do bytu. Dešťové provazy se na konci března protáhly dírami ve střeše a já chytala kapky vody do ručníku. Zoufale jsem se dívala nahoru na kapající sádrokartonový strop a nevěřila, že se to děje. Jsem praktická holka, ačkoli jsem chvilku chodila v kruzích a dělala, že se nic nedějě a hodně mrkala očima, aby to zmizelo.

22.4.2015 v 22:18 | Karma: 11,49 | Přečteno: 397x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Prostě prostata

Za pár dní skončí předposlední měsíc v roce. Nic tak neobvyklého, děje se to každý rok. Letos je to přesto jiné. Každý listopadový den jsem žila s někým jiným. Dneska s Krakonošem, včera s Armstrongem a jen jeden člověk ví, s kým budu sdílet domácnost zítra. Ondřej je totiž Mobro, což bez překladu znamená, že má koule na to přiznat, že i muži jsou křehcí a mají intimní místa, která je můžou zradit, když jimi budou pouze myslet a nebudou myslet na ně.

29.11.2014 v 12:09 | Karma: 8,85 | Přečteno: 728x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Rozumíš mi, jen když mlčím

Základ fungujícího partnerství je v porozumění. Lidé se většinou spojují do dvojic na základě nějaké shody, ať už intelektuální, emocionální nebo fyzické. Jazykové porozumění je až druhořadé, protože mimika, gestikulace i erotika jsou schopné na nějakou dobu zastínit sémantickou bariéru. Podobně to funguje v populární hudbě. Můžete se zbláznit do písničky, v níž neodolatelný hlas cosi v chytlavých rýmech opěvuje a po čase s hrůzou zjistit, že jste si několikrát za den pouštěli ódu na smradlavé ponožky svobodného třicátníka.

6.5.2014 v 12:24 | Karma: 9,21 | Přečteno: 417x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Vesnice, tradice, slepice

Velikonoce nás vyhnaly na venkov, a tak jsme ráno běželi podél rybníka, po lesní pěšině a zpátky kolem hájenky. Vzduch byl tak čerstvý, že mě bolel do plic. O bolesti zbytku těla nemluvím, na to jsem zvyklá. Ranní výběhy nemám ráda, většinu času se trápím, ale ten pocit po doběhnutí, ten miluju a taky miluju svýho kluka, který se mnou po třech letech konečně začal běhat a vybral si zrovna rána. Pozor na to, co si přeješ a když už si přeješ, formuluj svá přání na hodinu přesně, že ano?

19.4.2014 v 23:23 | Karma: 9,70 | Přečteno: 948x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Bombarďáky s bombardérem

Když jsem se seznámila s mým klukem, musely se někde ve vesmíru střetnout a explodovat minimálně dvě planety a pár neidentifikovatelných létajících předmětů, protože od té doby vidím hvězdičky, kdykoli se na něj podívám. Někdy jsou to jiskry vznikající nesouhlasným skřípáním jeho či mých zubů, ale většinou to jsou blikající světýlka zrcadlící se v našich očích. Rozumíme si. Oba obstojně ovládáme češtinu, já jsem lepší v gramatice a on umí spojovat slova do obdivuhodných idiomů.

17.2.2014 v 21:42 | Karma: 11,17 | Přečteno: 628x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Překvapil letos silničáře sníh?

Minulý rok jsem odložila zimu, lépe řečeno schovala jsem se jí za devatero hor a devatero řek. Letos to chvíli vypadalo, že se schovala ona mně, ale před pár dny přišla. Celá v bílém, jak už to bývá. Chvíli jsem stála na balkóně a pozorovala, jak se svět kolem přikrývá. Začala jsem se pohupovat do rytmu padajících vloček a pocítila, že se na mě snáší ticho a klid. V zorném úhlu mám kopce a rozvícená okna domů na nich mi připoměla světla rolby, když na konci dne upravuje sjezdovky. Vždycky mě ten pohled naplňoval.

26.1.2014 v 21:28 | Karma: 6,36 | Přečteno: 216x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Soucit není lítost

Touhle dobou už v lidech všudypřítomná vánoční atmosféra vyvolává celou galerii pocitů. Na škále nenávist, nelibost, nezájem, zalíbení a láska většinu času osciluji mezi pozitivními adjektivy na pravé straně linky. Vánoce jsou a vždycky byly moje oblíbené svátky. Líbí se mi, jak se rozsvítí stromy, domy, okna a oči. Nepřestává mě fascinovat, že se 31 prosincových dní stane jedním velkým mejdanem a už tak krátké dny utíkají sprintem do chladných nocí.

10.12.2013 v 18:46 | Karma: 9,81 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Kdyby, kdyby, kdyby...

Kalendářní rok se chýlí ke konci, a tak si trochu bilancuju. Zejména letos, kdy lépe než kdy dřív vidím, jak přelomový může pouhý rok být. Polovinu z dvanácti měsíců jsem strávila na cestě za změnou a druhou polovinu se tu změnu učím aplikovat na denní situace v novém světě na starém kontinentu. Místo kanceláře v centru mám malé studio na periferii, kde pracovní stůl doplnila podložka na cvičení jógy. Před některé bývalé klienty, pro něž jsem snižovala nastřelené rozpočty a smolila obsahy reklamních kampaní, si teď stoupám bosa v teplácích a vyprávím jim příběhy o světě, kde laskavost a porozumění mění stres na uvolnění. Jsem vděčná za jejich důvěru i trpělivost a těší mě, že ačkoli jsem vyměnila staré za nové, oni se mnou zůstali, jako slonové.

2.12.2013 v 18:40 | Karma: 7,30 | Přečteno: 390x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Letenka do Asie bez přestupu

Před rokem touhle dobou jsem věděla, že zima bude jen dočasná, a tak jsem si užívala šedé nebe, tlusté svetry a zarudlé nosy. V kapse mě hřála letenka do Asie, kde jsem pak od ledna strávila téměř půl roku. Letos, kdy krajinu opět posedla zima a vánoční atmosféra číhá na každém náměstí, se moje vyhlídky na teplo omezují na ústřední topení, svařák a saunu.

29.11.2013 v 11:57 | Karma: 8,08 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Muži jsou pořád z Marsu a ženy jsou zemské Venuše

Partnerské soužití je jako nekonečné seriály. Vysílá se každý den a vždycky, když to člověk nejmíň potřebuje, dojde k nějakému nepochopitelnému zvratu nebo nedorozumění, které se potom řeší ještě několik dalších dílů, rozuměj dnů. U nás doma je o zábavu postaráno i bez televize, na které máme pověšenou mapu světa, protože nemáme anténu ani potřebu nechat se vyrušovat cizími příběhy. Ty naše nám vystačí jako konverzační témata do hospod a pro sociologické výzkumy mezi přáteli, rozuměj přítelkyněmi. Žhavé téma tohoto týdne je ranní vstávání z jedné postele v různý čas. Je jasné, že pokud v jedné malé ložnici zazvoní budík, slyší ho oba nocležníci, ať už patří kterémukoli z nich. Když jsme se seznámili, měli jsme nezávisle na sobě nastavenou stejnou melodii. Považovala jsem to za znamení, že bychom měli být spolu a s klidným srdcem si ji změnila, aby nebyly zmatky. Teď máme každý jinou, diametrálně odlišnou a znamení už v tom nehledám.

21.10.2013 v 16:07 | Karma: 15,22 | Přečteno: 634x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Do Řecka pro chřipku?

Sedím na vykopávce. Napravo zapadá slunce, nalevo vychází měsíc. Za zády se mi houpou strožáry lodí na moři a přede mnou se mezi antickými mramorovými sloupy rýsují bílé kostky městských domů v údolí. Nemám kapacitu na nic myslet, jen se dívám do všech stran. Jak si tak rotuju hlavou v rádiu 180 stupňů, zaregistruju záda malé holčičky, na nichž poskakuje růžový batoh s nápisem Life is good. Trefuje se mi do nálady a ačkoli mi čelo vaří horečka, souhlasím s batohem, život je dobrý. Řecko sužuje ekonomická krize a vyhlídky na lepší zítřky mají dost nejasné kontury. Já dost jasně zítřek protrpím v letadle a další dny propotím v posteli s vyhlídkou na kapky deště za oknem v Praze, a přesto trvám na růžovém tvrzení, že život je dobrý.

14.10.2013 v 20:25 | Karma: 7,33 | Přečteno: 400x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Láska u koše s odpadky

Jsem obsesivní typ a naštěstí má moje porucha vesměs pozitivní projevy. Organizovaná, pečlivá, pořádná a hodilo by se říct zbožná, ale to bych lhala, pouze však u posledního adjektiva. Systematičnost, s níž věším prádlo v lidech vzbuzuje obavy o moje psychické zdraví a to ani nezmiňuju, jak vypadají šanony, do nichž řadím to, co přijde poštou nebo je mi uředně či obřadně předáno k uchování. Mám na mysli rodný list, smlouvy, pojištění a jiné doklady o mé přináležitosti k jisté zemi, skupině a rodině.

8.10.2013 v 9:20 | Karma: 8,04 | Přečteno: 383x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Muž v krabici a teoreticky těhotná třicátnice

Opravdové babí léto je když se holky potkají a něco spolu dělají, zatímco se jim do zad opírá podzimní slunce, které hřeje a nepálí. Potkaly jsme se, rozložily si dílnu na balkóně, uvařily čaj a otevřely dárkovou paletu belgických pralinech. Brousily jsme smirglem kokosové skořápky. Budeme z nich dělat krmítka pro ptáky. Známe se léta, přesněji desetiletí a úměrně s věkem nás roste i objem informací, které si mezi sebou vyměňujeme. Obě žijeme v partnerských vztazích a oba naši kluci byli na víkend mimo domov. Každý zvlášť. My dvě spolu, což by je jistě nepřekvapilo. Máme dlouhodobé zkušenosti v oboru diskutování, verbalizování názorů a radění. Usoudily jsme, se smirglem v ruce, že nastal čas podělit se o některé naše postřehy, protože jsou zásadní.

30.9.2013 v 17:05 | Karma: 11,35 | Přečteno: 895x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Vděčnost

Je to pokora, poděkování nebo je její význam mnohem širší a dá se nazvat pochopením, sounáležitostí a úctou k životu, k přírodě, k sobě a tomu nad námi, ať už to nazveme vesmírem, bohem nebo svým vlastním pojmenováním. Vděčnost počítá se v jakékoli formě - hlasitá, tichá i ta vyjádřená v duchu. Je k dispozici od rána do rána, v létě i v zimě, pro všechny bez rozdílu vyznání. A je zdarma, v akci až do konce světa. Stačí se zastavit, podívat se kolem sebe, vybrat si objekt nebo subjekt, případně oba dva najednou a spustit. Děkuju za tvou ruku, která mi pomohla se zvednout, řekne babička vnučce. Vážím si vaší odpovědi, řekne tazájící se dotazovanému. Těší mě teplo tvého paprsku, řekne dívka na ulici směrem ke slunci. Co když mi ale nikdo nepodá ruku, abych se zvedla nebo nemám koho se ptát? Co když nesvítí slunce a nehřeje? Za co mám být vděčná?

24.9.2013 v 13:51 | Karma: 7,16 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Tatiana Vomáčková

Jak se pozná to pravé?

S trochou soustředění dokáže většina lidí rozlišit mezi pravou a levou stranou a s trochou tréninku či pomůcek i ti slabší z nás. Škoda, že tím to automaticky nevede k jednoduchému řešení, že co je vpravo, je to pravé a co vlevo nestojí za řeč. Do hry vstupuje mnoho dalších rozlišovacích faktorů a čert, aby se v nich vyznal, natož pak ženská nebo chlap. Pokud si budeme chtít volbu zjednodušit a řídit se srdcem, pak to pravé bude nalevo a jsme rázem v ohrožení života, protože nedáme-li přednost zprava, někdo to do nás napálí.

26.8.2013 v 17:44 | Karma: 6,10 | Přečteno: 379x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 626x
Jsem dost podobná komukoli, ke komu se přirovnám a podle otisků prstů jsem jedinečná. Píšu, protože mám ráda slova. www.happygolucky.cz

Seznam rubrik